Datadeling in de logistiek
Logistiek en data flirten met elkaar. Buzz Words als Big Data, Data Sharing en Data Analytics gonzen rond in transporterend Nederland. Veel leiders in de diverse bedrijven willen er graag mee aan de slag, maar er zijn twee uitdagingen zonder bevredigende oplossing: Wat levert mijn data op en wie begint er met datadeling?
De eerste vraag is verrassend makkelijk te beantwoorden en dat komt door de instapkosten. Die zijn namelijk relatief laag. Met een paar duizend euro kun je al je data laten analyseren en weet je wat er allemaal mogelijk is met jouw data. Je leert ook de beperkingen van je data en kunt zo bepalen of je wilt investeren om deze beperkingen aan te pakken. Een mooie ‘meevaller’ is dat een eerste analyse ook al inzichten mee brengt en knelpunten bloot legt die gelijk toegevoegde waarde leveren als je ze oplost. 9 van de 10 keer levert het oplossen van een blootgelegd knelpunt een veelvoud op van de eerste investering in data analyse. Die business case is dus ook snel gemaakt.
De tweede vraag is lastiger te beantwoorden. Als je als eerste begint, heb je het voordeel van de ‘first mover’ en loop je voorop in de markt. ‘Second movers’ zullen zich waarschijnlijk bij je aansluiten waardoor je netwerk gaat groeien. Een nadeel is dat er in het begin niet veel te delen valt, omdat er nog niet veel deelnemers zijn. Daarom loont het om op zoek te gaan naar een toepassing van datadeling waar je op zowel kleine als grote schaal toegevoegde waarde ziet. Een voorbeeld is om je locatie informatie te delen tussen leverancier en afnemer. De leverancier kan dan anticiperen op aankomst en zorgen dat de lading snel gelost wordt. Dit levert voordeel op deze kleine schaal voordeel op voor beide partijen. Op grote schaal kunnen bijvoorbeeld knelpunten op routes of gevaarlijke punten afgeleid worden. Het analyseren van geanonimiseerde meta-data leidt vrijwel altijd tot onverwachte inzichten en is daarom zeker de moeite waard.
De belangrijke vraag is eigenlijk: wie gelooft erin en wie heeft de moed om te beginnen met data en datadeling?
Om de adoptie van datadeling in de logistiek te versnellen, heeft de Topsector Logistiek de opdracht gegeven om een afsprakenstelsel te ontwikkelen, inclusief de adoptie hiervan. Het bedrijf achter het afsprakenstelsel iDEAL, INNOPAY, heeft de opdracht gekregen en is hiermee ondertussen over de helft. Het stelsel staat in de basis en diverse partijen zijn aangehaakt. Binnen dit stelsel is er een rol als gatekeeper van de rechten over data en die rol past perfect in ons idee over Poort8. We spreken daarom vandaag met INNOPAY over de opties en delen onze ideeen over datadeling. We verwachten een hele mooie match te zijn!